Trwa wykańczanie nowych wiaduktów drogowych w Pisarach i Młoszowej na linii 133, choć obiekty są już przejezdne dla kierowców. Inwestycje były możliwe dzięki wsparciu z Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Bezkolizyjne skrzyżowania mają zastąpić wszystkie przejazdy w poziomie szyn między Jaworznem Szczakową a Krakowem do końca 2026 r.
Oba wiadukty zostały oddane do użytku jeszcze przed Wielkanocą, jednak toczą się na nich jeszcze prace wykończeniowe. Pozostałe roboty budowlane mają zakończyć się w czerwcu. Obiekt w Młoszowej,
budowany od listopada 2023 r. (początkowo zapowiadano, że inwestycja potrwa rok), zastąpił przejazd w ciągu ul. Szembeka. Związana z budową przeprawy rozbudowa układu drogowego była współfinansowana przez lokalny samorząd.
Kolejny wiadukt drogowy na trasie Kraków – Katowice wybudowano w miejscowości Pisary (km 48,890). – Tu także w kwietniu ruch samochodowy został przeniesiony z przejazdu kolejowo-drogowego na skrzyżowanie bezkolizyjne. Nowy obiekt zapewnił sprawne połączenie miejscowości z drogą krajową nr 79 – informuje spółka. Również w czerwcu ma zostać oddany do użytku
nowy przystanek kolejowy w pobliżu wiaduktu.
Budowa obu wiaduktów była przedmiotem podzielonego na części zamówienia z 2021 r.,
o którym pisaliśmy tutaj. Miało ono tryb „Projektuj i Buduj”. Kontrakt na wiadukt w Młoszowej wygrała firma SARINŻ, a w Pisarach – Nowak Mosty.
Wcześniej w miejscach dawnych przejazdów powstały wiadukty nad linią 133 w Jaworznie Ciężkowicach, Krzeszowicach, Trzebini oraz Krakowie. PKP PLK deklarują, że do końca przyszłego roku linia 133 między Krakowem a stacją Jaworzno Szczakowa ma mieć wyłącznie dwupoziomowe skrzyżowana z drogami. W czerwcu ma zostać oddana do użytku kładka w Rudawie i przejście podziemne przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. Trwa przygotowywanie budowy kolejnych wiaduktów drogowych w Niegoszowicach i Woli Filipowskiej. Zarządca infrastruktury zdobył na ten cel dofinansowanie ze środków unijnych z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Zasadnicza część modernizacji magistrali E30 między Katowicami a Krakowem (Trzebinia – Krzeszowice)
zakończyła się w grudniu roku 2020 – choć w roku następnym trwała jeszcze np.
modernizacja stacji Trzebinia, a podwyższanie peronów przystanku Kraków Business Park (obecnie Zabierzów Rząska) zostało ukończone
dopiero w lutym 2022 r. Efektem inwestycji wartych łącznie ponad 2 mld zł (lecz wspartych finansowo przez Unię Europejską) było zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. W efekcie, po wielu latach zapaści, oferta kolei regionalnej i dalekobieżnej na tej trasie
znów stała się konkurencyjna wobec transportu drogowego.